Kundeservice

Nedenfor vil du finne svar på dine spørsmål rundt Lån.no og om lån- og refinansiering generelt.

Om tjenesten

Hvordan fungerer Lån.no?

Lån.no er en anbudstjeneste som setter deg i kontakt med banker som kan tilby ulike typer lån. Gjennom tjenesten vår kan du få tilbud på boliglån, forbrukslån, refinansiering og billån. Ved å sammenligne tilbud på låneavtaler fra flere tilbydere, får du de beste betingelsene.

Det eneste du trenger å gjøre er å fylle ut skjemaet vårt. Kort tid senere vil bankene ta kontakt med deg med sine tilbud. Hva du velger å gjøre med tilbudene er helt opp til deg – vi er ganske sikre på at minst ett av tilbudene er så bra at du ikke kan si nei, men det går helt fint om du avslår alle tilbudene.

Bankene som er tilknyttet Lån.no betaler oss en fast sum for at vi sender henvendelser til dem, uavhengig av om de får deg som kunde eller ikke. Verken Lån.no eller bankene bruker kontaktinformasjonen din til noe annet enn å gi deg tilbudene du har etterspurt. Vi følger alle regler om personvern.

Koster det noe å bruke Lån.no?

Nei, det er gratis å bruke Lån.no for å hente inn tilbud på lån eller refinansiering. Det løper heller ingen kostnader før du eventuelt aksepterer et av tilbudene. Du står dessuten helt fritt til å velge hvilket som helst av tilbudene du får – eller ingen av dem dersom ingen skulle falle i smak.

Vær imidlertid oppmerksom på at Lån.no ikke er en direkte tilbyder av låne- eller refinansieringsavtaler. Alle spørsmål rundt dine låneforhold må rettes mot banken din, selv om avtalen ble inngått gjennom Lån.nos anbudstjeneste.

Hvem står bak Lån.no?

Lån.no arbeider helt uavhengig av lånetilbyderne, og er heller ikke eid av noen av aktørene innenfor bransjen – vi er kun en anbudstjeneste som setter deg i kontakt med tilbyderne av lån og refinansiering.

Tjenesten eies og driftes av det norske selskapet Nettbureau AS, som også opererer i hele Skandinavia og deler av Europa. I Norge driver vi tjenester som Kredittkort.com, Forsikringer.no, Strøm.no og Bredbånd.no.

Nettbureau har over ti års erfaring og et egenutviklet datalagringssystem designet av et høykompetent, norsk utviklerteam. Derfor kan du føle deg helt trygg når du bruker Lån.no.

Jeg har fylt ut skjemaet, men har ikke fått svar ennå.

Vanligvis vil bankene og låneaktørene kontakte deg innen 1–2 virkedager etter at du har fylt ut skjemaet. I perioder med spesielt stor pågang kan det imidlertid ta noe lengre tid. Hvis det går lang tid før du hører noe fra selskapene, kontakt oss gjerne på e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så skal vi sjekke opp i saken.

Jeg vil ikke bli oppringt. Kan jeg få skriftlige tilbud?

Dersom du ikke ønsker å bli oppringt med tilbud, kan du få skriftlige tilbud ved å sende oss en e-post på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Da gir vi beskjed til bankene og lånetilbyderne at du bare vil få tilbudene deres på e-post eller tekstmelding.

Jeg angrer på at jeg ba om tilbud. Hva bør jeg gjøre?

Dersom du av en eller annen grunn angrer på at du ba om tilbud på lån eller refinansiering gjennom anbudstjenesten, hjelper vi deg naturligvis. Alt du trenger å gjøre er å sende en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. og gi oss beskjed om at du angrer, så sletter vi forespørselen din. Da vil du ikke bli kontaktet av noen, og både vi og selskapene sletter kontaktinformasjonen din.

Jeg ønsker ikke motta tilbud fra en eller flere av bankene som dere oppgir vil kontakte meg. Kan dere stryke den/dem?

Det kan vi. Send oss en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. og be om at vi sletter forespørselen til det eller de selskapene du ikke ønsker tilbud fra.

Dersom du allerede har fått tilbud fra en bank eller lånetilbyder, er sjansen imidlertid stor for at du vil få et bedre tilbud gjennom Lån.no. Grunnen til det er at selskapene vet at de konkurrerer med andre om å få akkurat deg som kunde når henvendelser kommer via Lån.no. Dermed er sjansen stor for at de strekker seg ekstra langt for å gi deg et så godt tilbud at du slår til. Dette kan du gå glipp av dersom du ikke ønsker å få tilbud fra ett eller flere selskap.

Må jeg benytte meg av tilbudet jeg fikk gjennom Lån.no hvis jeg bruker tjenesten?

Nei, det er helt uforpliktende å benytte seg av Lån.no. Du står helt fritt til å velge det tilbudet som passer deg best. Det er også helt uproblematisk om du ikke ønsker å benytte deg av noen av tilbudene du får etter å ha brukt anbudstjenesten på Lån.no.

Kan jeg få tilbud uten å fylle ut skjemaet?

For at vi skal kunne sette deg i kontakt med tilbyderne av lån og refinansiering som ønsker å konkurrere om å få deg som kunde, er utfylling av skjemaet eneste mulighet.

Dataene du fyller ut i skjemaet blir behandlet i henhold til personvernforordningen (GDPR), og kun for å gi deg tilbud på lån eller refinansiering. Vi selger aldri data videre til markedsføring.

Vil du vite mer om hvordan vi ivaretar ditt personvern, kan du lese mer om dette på vår side om personvern.

Hvorfor må jeg oppgi fødsels- og personnummer i skjemaet?

For å få innvilget lån eller refinansiering, må man kredittvurderes. Dette er standard prosedyre i alle lånesaker, og gjøres for at bankene kan vurdere hvorvidt du kan betale tilbake det du får i lån eller ikke, etter å ha fått tilbud gjennom Lån.no.

Det er helt trygt å oppgi personnummer på Lån.no. Dataene blir behandlet i henhold til personvernforordningen (GDPR), og sendes kryptert gjennom skjemaet du fyller ut hos oss. Opplysningene blir kun brukt for den nevnte kredittvurderingen, og du kan være helt trygg på at vi aldri selger eller gir tilgang på noen personopplysninger til tredjepart.

Hvorfor må jeg svare på om jeg er med i en fagforening, og eventuelt hvilken forening jeg er med i?

Mange av de store fagforeningene i Norge har fremforhandlet egne avtaler med ulike banker og låneforetak, noe som kan gi deg bedre betingelser på lån og refinansiering. For at vi skal kunne gi deg et så godt tilbud som mulig, trenger vi å vite på forhånd om du er medlem av en fagforening, og eventuelt hvilken forening du har medlemskap i.

Dataene blir behandlet i henhold til personvernforordningen (GDPR), og sendes kryptert gjennom skjemaet du fyller ut hos oss. Opplysningene blir kun brukt for å gi deg et best mulig tilbud, og du kan være helt trygg på at vi aldri selger eller gir tilgang på noen personopplysninger til tredjepart.

Hvorfor må jeg oppgi opplysninger om hvor mye gjeld jeg har fra før av?

Det er lettere for bankene å gi deg et realistisk tilbud når det kommer til betingelser og lignende, når de har det fulle og hele bildet av din finansielle situasjon. Renten som til slutt blir tilbudt er et speilbilde av den risikoen banken mener den løper ved å tilby deg et lån hos dem. Jo mer lån du har fra før av, jo høyere regnes risikoen å låne deg mer penger.

Dataene blir behandlet i henhold til personvernforordningen (GDPR), og sendes kryptert gjennom skjemaet du fyller ut hos oss. Opplysningene blir kun brukt for å gi deg et best mulig tilbud, og du kan være helt trygg på at vi aldri selger eller gir tilgang på noen personopplysninger til tredjepart.

Om lån

Jeg har spørsmål rundt min nåværende låneavtale. Hva gjør jeg?

Dersom du har spørsmål rundt din nåværende låneavtale, må du ta kontakt med finansforetaket du har lånet hos. Lån.no er utelukkende en anbuds- og sammenligningstjeneste for lån. Det er ikke mulig å få lån eller refinansiering direkte fra Lån.no, det må du ordne gjennom partnerne våre.

Det er heller ikke mulig å få svar på spørsmål rundt låneavtaler som har blitt inngått gjennom Lån.no. Vi er kun et mellomledd mellom deg som kunde og låneforetakene, og kan derfor ikke hjelpe deg med selve låneavtalen. Har du derimot spørsmål rundt prosessen her på Lån.no står vi klare til å hjelpe deg så fort vi kan.

Hva er god rente på et lån?

Hva som er god rente på et lån varierer stort fra hvilken type lån du har, din finansielle situasjon, eventuelle fagforeningsmedlemskap du har og hvordan verdensøkonomien for øvrig ser ut. Boliglån er som oftest de billigste lånene og ligger vanligvis ikke så veldig langt unna nivået på styringsrenten, som Norges Bank setter. Grunnen til det er at lånet har sikkerhet i boligen du kjøper, noe som gjør at banken kan være ganske trygg på at den får tilbake mesteparten av lånebeløpet dersom lånet misligholdes.

Billån er noe dyrere enn boliglån, ettersom verdien på bilen forringes jo eldre den blir. Du kan lese mer om hva som bestemmer renten på billånet i denne artikkelen. De dyreste lånene du kan få er forbrukslån uten sikkerhet. Dette er lån som banken løper en høy risiko på å låne ut, ettersom de ikke har pant i noe av spesiell verdi. Du kan lese mer om hva som styrer renten på forbrukslånet i denne artikkelen.

Bør jeg ha fastrente på boliglånet mitt?

I motsetning til en del andre land, er ikke fastrentelån særlig vanlig i Norge. Grunnen til det kan være at vi har et skattesystem som gjør det gunstig å kjøpe og eie bolig, noe som gjør at nettoutgiftene forbundet med boliglån er lavere enn i mange andre land. Det gjør at fastrentelån ikke har vært et like attraktivt produkt for bankene å selge i Norge, sammenlignet med andre land.

Generelt er det sjelden mye å spare på å gå for fastrentelån – snarere tvert imot. De fleste fastrentelån er priset på en måte som gjør at det blir dyrere enn et boliglån med flytende rente – rett og slett som en forsikring for banken at de ikke skal tape penger på å gi ut lånet.

Du kan lese mer om fastlånsavtaler i denne artikkelen.

Jeg ønsker tilbud på kredittkort, ikke forbrukslån. Hva gjør jeg?

På Lån.no kan du sammenligne låneavtaler innenfor segmentene boliglån, billån, forbrukslån og refinansiering. Vi har imidlertid laget en søstertjeneste til Lån.no som heter Kredittkort.com, hvor du kan sammenligne prisene på ulike kredittkort. Vi har også et rikholdig arkiv med artikler om det aller meste man kan lure på om kredittkort.

Jeg får ikke tilbud på lån. Hva skyldes det?

Dersom du ikke får tilbud på lån eller refinansiering etter å ha fylt ut skjemaet, kan det skyldes en av disse to årsakene: Enten har kredittsjekken av deg avdekket at du ikke er kredittverdig, ellers har vi rett og slett ikke klart å matche deg med noen banker på forespørselen din. Dersom det er tilfellet, kan du godt ta kontakt med vårt kundesenter for å sjekke opp i hva som har skjedd. Det kan du gjøre på e-postadressen Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Personvern og brukerdata

Hvorfor må jeg oppgi personlige data?

For at vi skal kunne gi deg et personlig tilbud, må vi ha data som fødselsnummer for å kunne danne oss et bilde av den finansielle situasjonen din – blant annet gjennom å foreta en kredittsjekk av deg. Vi ber imidlertid ikke om opplysninger som ikke er relevante for å gi deg bankenes beste tilbud.Vi ber imidlertid ikke om opplysninger som ikke er relevante for å gi deg bankenes beste tilbud.

All data som blir fylt ut i skjemaet på Lån.no behandles i henhold til personvernforordningen (GDPR), og kun for å gi deg gode tilbud på lån og refinansiering. Vi selger aldri data videre til bruk i markedsføring.

Vil du vite mer om hvordan vi ivaretar personvernet ditt, kan du lese mer om dette på siden vår om personvern.

Hvordan håndterer dere personvernspørsmål, GDPR og sletting av data?

På Lån.no forholder vi oss til personvernforordningen (GDPR). Det betyr at du som bruker Lån.no kan være helt trygg på at informasjonen du fyller inn i skjemaet vårt ikke brukes til noe annet enn det du har gitt samtykke til, nemlig å gi deg gode tilbud på lån og refinansiering. Informasjonen du fyller inn gjør at leverandørene kan gi deg gode og riktige tilbud på lån og refinansiering basert på dine behov.

Dersom du i etterkant av å ha brukt tjenesten vår ønsker å slette informasjon fra våre systemer, kan du sende en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så sørger vi for at dine data slettes. Vi passer på at også våre samarbeidspartnere gjør det samme.

Jeg har mottatt reklame fra Lån.no på e-post. Hvorfor det?

Lån.no sender ikke ut reklame på e-post og har ingen form for e-postlister.

Dersom du bruker Gmail, kan det hende at du likevel ser annonser i innboksen din. Dette er ganske enkelt en annonseplassering vi som annonserer gjennom Google blir synlige på. De to første resultatene i Reklame-taben i Gmail er annonser, på samme måte som de øverste resultatene i Google-søket vanligvis er annonser. Begge deler skal være annonsemerket, og er ikke sendt ut som e-post til en konkret e-postadresse. Det er ikke mulig for oss å målrette oss mot, eller å ekskludere, din e-postadresse. Her finner du informasjon om hvordan du kan endre oppsettet ditt, slik at du unngår å se annonser i Gmail: https://www.quora.com/How-do-I-stop-ads-on-Gmail

Det samme gjelder for annonser i Outlook. Dersom du ønsker å få fjernet eventuelle annonser i Outlook, må du oppgradere til det betalte Office 365-abonnementet.

Annet

Jeg finner ikke svar på spørsmålet mitt. Hva gjør jeg?

Send oss en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så svarer vi deg så fort som mulig. Du kan også sjekke ut de mange artiklene vi har skrevet og se om du får svar på spørsmålene dine der.